OBOWIĄZEK INFORMACYJNY
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1) zwane dalej RODO Dom Pomocy Społecznej w Tursku przekazuje informacje związane z przetwarzaniem danych osobowych:
DANE ADMINISTRATORA DANYCH OSOBOWYCH
Dom Pomocy Społecznej w Tursku, Tursk 28, 69-200 Sulęcin, tel. 9575532-85/86, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. -
INSPEKTOR OCHRONY DANYCH
Inspektor Ochrony Danych (IOD)
Kontakt jest możliwy pod adresem email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz tel. 9575532-85/86
CELE I SPOSÓB PRZETWARZANIA DANYCH
Przetwarzanie danych u Administratora następuje w celu realizacji zadań Domu wynikających z następujących przepisów:
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze (w tym Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej).
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
- Kodeks pracy oraz wydane na jego podstawie przepisy wykonawcze.
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
- Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
- Statut oraz Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Tursku.
- Innych przepisów prawa, które regulują działanie Domu.
Dane osobowe pozyskane przez Administratora przetwarzane są w postaci papierowej i/lub elektronicznej. Administrator zapewnia właściwe zabezpieczenia techniczne i informacyjne pozyskanych danych osobowych.
PODSTAWA PRAWNA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
- Przetwarzanie danych osobowych Mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Tursku oraz ich opiekunów/kuratorów wynika z przepisów prawa.
- Przetwarzanie danych może nastąpić również na podstawie zgody udzielonej przez osoby będące dysponentami danych osobowych.
- Przetwarzanie danych osobowych pracowników, zleceniobiorców, wykonawców, kontrahentów następuje na podstawie umów zawieranych przez Dom Pomocy Społecznej w Tursku z osobami, których dane dotyczą. W zakresie, w jakim dane osobowe są zbierane na potrzeby umów (umów o pracę, umów zlecenie, dzieło, itp.), podanie danych osobowych jest związane z ich zawarciem i realizacją. Zakres zbieranych danych wynika z przepisów Kodeksu pracy, Kodeksu cywilnego, ustaw regulujących system emerytalno-rentowy oraz prawo podatkowe. Odmowa podania danych może uniemożliwić realizację obowiązków Administratora wobec ZUS, US, KRUS.
UDOSTĘPNIANIE DANYCH OSOBOWYCH
Udostępnianie stanowi przekazanie danych odbiorcy, który sam decyduje o celach i środkach przetwarzania danych. Obowiązujące przepisy pozwalają na udostępnienie danych, jeśli jest to konieczne do realizacji prawnie uzasadnionych celów ich Administratora.
Przetwarzanie danych nie może naruszać praw i wolności osób, których dane dotyczą. Za legalność udostępniania danych odpowiada Administrator. To od niego zależy forma wnioskowania oraz ocena czy wniosek jest zgodny z przepisami prawa lub czy wymaga określenia przesłanki uzasadnionej.
Dane osobowe pozyskane przez Administratora mogą być udostępniane :
- Pracownikom DPS w Tursku na podstawie upoważnień do przetwarzania danych celem realizacji obowiązków służbowych.
- Podmiotom zewnętrznym zajmującym się bieżącą obsługą DPS w zakresie:
- informatyki
- doradztwa prawnego
- profilaktyka medycyny pracy
- specjalistyczne świadczenia medyczne o charakterze psychiatrycznym
- specjalistyczne usług lekarskie/lekarz pierwszego kontaktu dla Mieszkańców DPS w Tursku/.
- Organom władzy oraz podmiotom wykonującym zadania publiczne lub działającym na zlecenie organów władzy publicznej w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów prawa.
OKRES PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Dane osobowe pozyskane przez Administratora będą przechowywane przez okres niezbędny dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów Administratora w tym do prawidłowego wykonywania decyzji kierujących Mieszkańców do DPS oraz umów zawieranych przez Administratora z punktu widzenia przepisów prawa pracy, cywilnego oraz podatkowego. Dane będą przetwarzane przez okres wynikający również z przepisów Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz. U. z 2018r. poz. 217 z późn. zm.).
PRZEKAZYWANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO
Dane osobowe, którymi zarządza Administrator nie są przekazywane do odbiorców w Państwach Trzecich tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy (EOG) lub organizacji międzynarodowych.
UPRAWNIENIA OSOBY, KTÓREJ DANE DOTYCZĄ
W związku z przetwarzaniem danych osobowych, osobie, której dane dotyczą przysługują następujące prawa:
- Prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo uzyskania kopii tych danych.
- Prawo do żądania sprostowania (poprawienia) danych osobowych - w przypadku gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne.
- Prawo do żądania usunięcia danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym) - w przypadku gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
- osoba, której dane dotyczą wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych,
- osoba, której dane dotyczą cofnęła zgodę, na które opiera się przetwarzanie i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania,
- dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
- dane muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa.
- Prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych - w przypadku gdy:
- osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych,
- przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ich ograniczenia,
- Administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów ale osoba, której dane dotyczą potrzebuje ich do ustalenia obrony lub dochodzenia roszczeń,
- Osoba, której dane dotyczą wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie Administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu.
- Prawo do przenoszenia danych osobowych w przypadku gdy:
- przetwarzanie danych odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez taka osobę,
- przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany.
- Prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych w tym profilowania gdy:
- zaistnieją przyczyny związane z szczególną sytuacją osoby, której dane dotyczą a przetwarzanie danych oparte jest na podstawie niezbędności do celów wynikających z prawnie uzasadnionego interesu.
- W przypadku przetwarzania danych na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą przysługuje prawo do cofnięcia zgody. Cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
INFORMACJA O ZAUTOMATYZOWANYM SPOSOBIE PRZETWARZANIA DANYCH
Dane osobowe zbierane przez Administratora Danych Osobowych w Domu Pomocy Społecznej w Tursku nie są wykorzystywane w procesach zautomatyzowanego podejmowania decyzji lub profilowania.
Osobie, która uzna, że przetwarzanie jej danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia RODO przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj:
PREZESA URZĘDU OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa